Hälsingland!

Älskar verkligen Hälsingland!

Det är så himla fint där, med alla träslott och charmiga gårdar. Jag mår bra av att åka dit!

I måndags tog jag min packning, min tjocka mage och med tåg/buss tog jag mig neråt. Det tar tid och är krångligt men värt besväret när man väl tar av sig skorna i hallen älskade Knåda! Tacka vet jag bilen, det går fort och är smidigt!

I Knåda stannade jag tills nu i fredags, åkte då upp igen med mamma och pappa till Sundsvall. Dom var så himla snälla och tog upp sängen som Andreas och jag ska ha nu när vår lillgroda kommer :) Mer plats så vi när vi blir tre ska kunna sova gott om natten. För han ska väl ligga där i mitten lillgrodan kan jag tänka mig och hänga mig i tuttarna :)

Så tack till mamma och pappa som alltid ställer upp, denna gång som flyttfirma :)

Hälsingland var de..
Nu har det gått tre dagar sen jag kom upp till Sundsvall och känner suget att åka ner igen! Det är verkligen vår där och man kan sitta ute på altanen i solen med näsan i vädret och bara ta igen lite tid med nära/ kära.

Man pysslar på i sin egen takt! Träffar alla barnen (gärna nån i taget dock) då energin ofta är på MAX hos dom små.

Fikar hemmabakat med familjen i köket om kvällen och snackar skit. Det är svårt att förklara men det går i sin egen takt där. Det är himla mysigt och fridfullt för det mesta. Känns liksom som lite semester för mig att åka dit.

Jag laddar verkligen batterierna där!
Fast man samtidigt gör av med massa energi men liksom laddar på med ny bra sådan :)

Ja till Hälsingland..!

Tänk nu när det grönskar och djuren får gå på bete. Lönnarna hemma får stora gröna löv och svanarna kommer till sjön nedanför våran gård. Kalvarna föds och ska ta sina första spralliga steg ute.

Man kan ta på gummistövlarna, packa fikakorgen åka till Gräsbo och fika!

Det har jag saknat nu på vintern! Gräsbo är ett litet paradis för mig!

För er som inte vet så har vi vår fäbovall där. Söta små stugor som har anor sen 1600-talet, ingen el och tiden den står stilla.

Vi har en vis gammal ko med koskälla där om somrarna som visar ungdjuren vart dom får gå och att man inte får rymma, dom betar på naturbete bland vita björkar och gammal granskog.

Kan få sjukt sug att åka dit och bara grilla korv, elda i vedspisen, spela kort och slåss med myggen. Kissa på dass! Sspringa på vingliga träskor i det blöta dagg-gräset och ducka för fladdermusen som förvirrat flyger runt huvudet dit på natten på väg upp till dassett ;)

Sova med levade ljus och lyssna på en ensam mygg som klarat sig undan att bli mos. Det färggranna vintagetäcket som ligger tungt och tryggt över kroppen när man ska sova. Med renbäddade sängkläder som nästa känns lite råa till en början när man kryper ner i sängen.

Händerna är lena och luktar gott av dovetvål efter du tvättat dom i kallt källvattnet utomhus.

Detta är en charm som jag inte tror man förstår sig på om man inte växt upp som oss/jag.

En sak är då säker, jag älskar detta!





Hittade bara två bilder nu, ska lägga ut på själva vallen när jag hittar :)




Kommentarer
Postat av: Hanna

Vilken sommarlängtan jag fick nu! :) kanske ska åka dit med barnen i sommar? Så kan vi ligga i gräset bland ödlorna, sola och bläddra i en tidning! Så kan barnen plaska i lilla poolen :)

2012-03-19 @ 05:22:12
URL: http://hannaleanders.blogg.se/
Postat av: Stina

Låter som en toppen ide tycker jag :) Klart man ska! Å lukta på alla smörblommor, titta på fågelmamman som matar sina ungar där och fika stora bullar i de oslagna gräset :)

2012-03-19 @ 09:49:32
Postat av: Julia

Men fy satan vad mysigt! :)

2012-03-19 @ 11:10:29
URL: http://cholia91.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0