Skillnaden mellan sammandragningar och förvärkar

Jag tycker det är svårt att veta skillnaden mellan sammandragningar och förverkar. Har försökt läst fakta men visste ändå inte vad jag har för nått när det drar ihop sig och gör ont.
 
Men hittade en sida med bra fakta som jag tänkte dela med mig av så även du som är gravid för första gången också kanske blir lite klokare.
 
Länken finns här om du vill in på den.
 
Skillnaden är..

Sammandragningar startar från olika håll i livmodern och sprider sig oregelbundet över den. Magen blir hård och putar ut, oftast utan att det trycker neråt underlivet. Sammandragningar brukar komma oregelbundet och försvinner ofta när man vilar eller tar ett varmt bad, men en del känner av sammandragningar även på natten. Sammandragningarna kommer oftast inte i tät följd utan någon eller några gånger i timmen och blir inte mer intensiva.

Sammandragningar är ofarliga och påverkar inte den fortsatta graviditeten.

En förvärk börjar från toppen av livmodern och sprider sig neråt. De kommer regelbundet och ökar i intensitet. De varar längre än sammandragningarna. En förvärk kan upplevas som ett tryck neråt och gör ofta ont. Många känner också att smärtan sprider sig ut i korsryggen, ungefär som vid mensvärk.

Tips om man har förvärkar:

  • Ta ett varmt bad eller en dusch
  • Vila
  • Avslappning eller massage kan hjälpa
  • Byta aktivitet, till exempel ställa sig upp när man sitter ner
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0