Fixar och donar..

Haft en jobbig dag men det känns bättre nu efter att jag fokuserat på annat!
 
Tog min handelslista och åkte till Ica för att inhandla lite gott så vi kan mysa på midsommarafton. Köpte mat som jag ska sno ihop imorgon och så blev det två lådor jordgubbar. Premiär för i år med gubbar, har provsmakat och dom var goda :) Måste passa på att äta gubbar nu innan jag drar igång med amningen.
 
Efter Ica gick jag en tur i skogen och plockade lite blommor. Tog mig verkligen tid att bara njuta av tystnaden och lyssnade på alla fåglar som var runt om kring. Det var verkligen medicin för mig att gå där på stigen i lugn och ro. När jag kom hem satte jag blommorna på balkongen och gjorde lite midsommar med små flaggor.
 
Sen bakade jag en cheesecake som nu står i frysen och gottar till sig inför morgondagen. Glömde en sak bara som jag ska komma ihåg nästa gång jag bakar. Att jag måste slå kakformen i bordet för att få bort luftbubblorna i smeten. Men den smakar nog lika nu bara det att det kanske är några lufthål i min kaka.
 
Nu blir det slappa tv trots det fina vädret för är helt slut! Du som vill ha recept på cheesecake skrolla ner..
 
 
 


Cheesecake
 
8 - 10 port

Större pajform, eller två mindre. Helst med löstagbara kanter.

  • 4 st ägg
  • 2 dl strösocker
  • 400 g philadelphiaost
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 4 dl vispgrädde
  • 6 st digestivekex

Smula ner digestivekex i botten på formen. Skilj på äggulor och vitor och lägg dem i var sin skål. Vispa äggulorna med sockret pösigt. Mosa osten och blanda ner den i vaniljsockret, rör samman med äggulorna och sockret (gärna i matberedare eller med elvisp). Vispa grädden i en tredje skål och rör försiktigt ner den i ägg-ostblandningen. Vispa äggvitorna hårt och rör till sist försiktigt ner dem i smeten. Häll smeten i formen och ställ i frysen över natten. Tas upp och ställs i rumstemperatur en stund innan den ska avnjutas.

Vid servering dekorera gärna med pudrat florsocker, färsk frukt eller bär.

 

                                                                      Bilden är lånad

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0