Duscha med bebis.

Jag brukar duscha med Gustav, tycker det är lättare än att bada honom nu. Han riktigt njuter av att både duscha och att bada.
Men att duscha med en bebis kan verka krångligt och läskigt. Tycker du det känns läskigt kan du ta en liten pall och sitta ner medans så blir inte avståndet till golvet så stort om du är rädd för att tappa barnet. Det gjorde jag i början och det kändes tryggt.
 
Några tips om du vill prova duscha med din bebis.
 
  • Förberedelser! Ta fram allt du behöver innan så som ett lakan, badlakan, badolja/ duschtvål, blöja, skötbädd, barnstolen i plast osv.
  • Starta med att vrida på vattnet i duschen så det blir behagligt där inne och inte så kallt. ställ dit barnstolen.
  • Jag brukar sedan börja med att lägga skötbädden på golvet, med avstånd från duschen. Där klär jag av Gustav så får han ligga naken medans jag gör mig klar.
  • Han sitter på min höft när vi duschar, eller så håller jag honom i famnen med huvudet neråt för att undvika vatten i hans ögon när jag sköljer huvudet på honom, sen får han sitta i barnstolen och mysa i duschen.
  • Gå försiktigt fram, gör det till en lek, sjung och le mot bebisen om bebisen är rädd. Tänk på att dom små läser av dig direkt om du verkar osäker. Du är bebisens trygghet!
  • När Gustav är klar brukar jag svepa in honom i ett lakan (det är mjukare än badlakan) så får han ligga på skötbädden tills jag har torkat mig och fått på morgonrocken
Gustav på badhuset.
 
Andreas tar emot Gustav efter han duschat med mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0