Han drar nog inte ur proppen!?






En gåta!


Fakta först

Moderkakan är täckt av hinnor runt fostret och täcker livmoderns insida. Fosterhinnorna bildar en "säck" som är fylld av fostervatten som fostret flyter i.

Utrymmet i säcken kallas amnionhåla. Amnionhålan bildas tidigt, redan tolv dagar efter ägglossningen.

Tidigt i graviditeten är det fosterhinnorna som sköter hela omsättningen av fostervatten. Från ungefär femtonde graviditetsveckan spelar också fostret en roll i omsättningen av fostervattnet genom att svälja det och genom att kissa ut det.

Fostervattnet innehåller salter, fett, proteiner, socker, flera hormoner och en mångfald enzymer, men det mesta - 98-99 procent - är rent vatten.

Fostervattnet omsätts snabbt, med ungefär 0,5 liter i timmen, vilket betyder att hela fostervattenmängden i slutet på graviditeten byts ut varannan till var tredje timme!


Fortfarande frågetecken

Informationen ovan är fakta jag tagit reda på men jag fattar ändå inte!!

Han (min bebis) har ju inte någon propp direkt att dra i när vattnet skall bytas! Vart kommer nya vattnet från och vart tar det gamla vägen??

Vet du?? Berätta gärna för mig :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0