Gravid = Tung!!

Ja här är de viktsnack ikväll..

Känsligt ämne för många och inget man helst vill pratar öppet om!

Men det är just det jag tänker göra nu!

Hur mycket ska/bör/kommer jag gå upp under graviditeten? Det har jag undrat sen första dagen då jag fick veta att jag väntade barn!

Det är så svårt att veta vad som är hälsosamt för just mig och vad som är ok för min kropp. Har ökat i vikt i rask fart på slutet och hinner inte riktigt med känner jag.

Samlar vätska, fingrarna är som korvar, läpparna känns svullna, fötterna svullna och armarna tjocka.

Du är fin som du är!

Har aldrig varit viktfixerad förut, vikt är verkligen inget jag hängt upp mig på och tycker alla måste få känna sig bekväma med sig själva! Men man bör ha en hälsosam vikt kan jag tycka annars är det inte bra för kroppen som tar stryk.

Känner verkligen att jag är tyngre nu, känner av i fötter, rygg, höfter och speciellt i vänster höft.

Är gravid i vecka 32 och sen inskrivningen har jag gått upp ca 12kg.
Tänk vilken omställning för kroppen!

Men först och främst är det viktigt att komma ihåg att man kommer att gå upp i vikt som gravid - det är normalt, naturligt och vad bebisen behöver för att må bra.



Genomsnitts värden


När förlossningen närmar sig, har man en hel del att bära på. Ungefär en tredjedel av de extrakilon är bebisen, moderkakan och fostervattnet. Hittade lite info. på nätet.
Här är några genomsnittliga värden:
  • Vid födseln väger en bebis ca 3,3kg.
  • Moderkakan, som ger näring till bebisen, väger ca 0,7kg.
  • Fostervattnet, som skyddar bebisen, väger ca 0,8kg.
Men de övriga två tredjedelarna, då? De har att göra med de förändringar i kroppen under graviditeten.
Här är några genomsnittliga värden:
  • Livmodernsmuskler växer dramatiskt och lägger till c 0,9kg.
  • Blodvolymen ökar, vilket ger ca 1,2kg.
  • Extra vätska i kroppen, vilket lägger till c 1,2kg.
  • Bröstens ökade storlek lägger till ca 0,4kg. Väldigt olika från person till person!
  • Dessutom lagrar du fett, c 4kg, för att ha energi till amningen.


 

Du som varit i mina skor
Hur mycket gick du upp när du var gravid? Var det svårt att gå ner sen tyckte du och hur snabbt försvinner vätskan man samlat på sig?


Kommentarer
Postat av: Julia

Jag förstår precis hur du känner! Extra jobbigt är det när alla tycker att man bara fått mage, fine, man vill ju inte gå upp 30kg men det är ju ändå tungt!

Jag har också gått upp 12 kg nu men jag räknar med 18kg innan jag föder.

Vi får ta flera långprommisar i sommar bara :)

2012-04-17 @ 09:49:47
URL: http://cholia91.blogg.se/
Postat av: morsan

Vilka prinskorv-tår. Högläge,stödstrumpor å kalla fotbad rekomenderas.

2012-04-17 @ 10:05:45
Postat av: Mariana

Såklart känns de för jäkligt när man ökar i vikt under grav, men samtidigt mår man ju bra då.

Jag gick upp 15 kg me Linus alltsomallt.. Å då såg jag verkligen ut som en Julgris rakt av. Mina fötter va som korvar, min hals va borta och hela jag rullade nästintill fram.. :-O

Denna gång ha jag inte gått upp ngt över inskrivningsvikten ännu. Men det återstår ju 7 veckor också, så kanske kliver över.. MEN, då hör ju till saken att jag gick upp 8 kg i somras som nu bebben kanske tar utav..

Det är så himla olika från person till person. Det gäller ju också hur snabbt vattnet går ur en.. Själv blev jag av med vätskan i kroppen efter kanske ett par dagar. Å för en del kanske de bara tar ett par timmar.. :-)

Håller me Julia.. Få bli en hel del promenader i sommar.. Jag gör er gärna sällskap tjejer!! :-D

Kraaam på´re fröken!!

2012-04-17 @ 21:01:05
URL: http://marriss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0