Hjälpa kalvar till livet och mocka skit!

Är nu i mysiga Knåda några dagar, firar sen påsk & pysslar på!

Älskar att vara här, händer alltid något kul & är inte rädd för att skita ner mig :)

Jag har varit själv hemma i huset idag & fått passa djuren. När jag vaknade åt jag frukost, sen tog jag på mig stövlarna & traskade ner till kossorna för att titta till dom.

Det första jag möttes av nere vid lösdriften var en liten nyfödd kalv som låg i skiten på skrapgången. Endast någon timme gammal, så liten & helt genomfrusen!

Kossa-mamman stod oroligt & tittade på sin kalv. Hon var säker helt förskräkt över att den lilla ska behöva ligga där i skiten & frysa. Hon passade kalven genom att fösa undan de andra nyfikna kossorna som ville dit & lukta på nykomlingen.

Gravid som jag är var jag tvungen att ha hjälp så ringde min syster Fia.
Tillsammans i storstövlar, tuppluvor & "snygga" overaller skrattade vi gott en stund åt varann, sen hjälptes vi åt att dra undan lilla kalven medan mamman oroligt tittade på.

Vi torkade av den lilla, kollade så den var ok & tog in den i en kalvningsboxen. Hon hade små "tuttisar" på magen så vi konstaterade att det var en liten tjej :)

Vi släppte dit mamman & hon la sig snabbt brevid sin kalv.

Känns skönt nu när vi vet att vi kanske räddat livet på lill- tjejen från lunginflammation eller risken för att bli ihjältrampad.

Funderar nu på ett namn till kalven, vad tycke du/ni hon ska få heta :)?


Bilden är tagen precis efter vi flyttat kalven







I ett annat hörn låg en annan liten kalv och sov. Han är cirka fyra dagar gammal & har ännu inte hunnit bli så blyg.

Man kan lätt gå fram, sätta sig en stund brevid & klappa. Mjuk päls, så himla liten och söt.

Kan man annat än att tycka dom är gulliga :)



Kalvens mamma stod & åt för fullt medans hennes kalv låg och vilade!






Lite senare under dagen gjorde min mamma & jag fint till kossa-mammorna :)
Mocka skit!

Detta görs flera ggr i veckan, ändå blir det så mycket skit!

Före



Efter




Är kul att vara ute och pyssla speciellt när jag vet att vi gör det bättre för djuren!

Nu ska vi passa kossan som mamma är orolig över. Vi har tittat till henne flera gånger ikväll.

Hoppas på att hon får en kalv inatt och att inget är fel.

Så kan en dag i Knåda se ut :)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0