Kontrollfreak som jag är..

Nu går jag och nojar över en grej!

 


Är lite orolig över vissa grejer ang. förlossningen då jag är ett riktigt kontrollfreak! En sak som jag tänker mycket på nu efter att ha läst om navelsträngen på bebisen är att den inte ska klippas för tidigt!

.... .... .... ....

Information:

Om man väntar tre minuter med att klippa av navelsträngen på ett nyfött barn minskar risken för att det senare ska drabbas av järnbrist, visar ny forskning.

Det föds omkring 100.000 barn per år i Sverige. Tidpunkten för när navelsträngen klipps av varierar mellan olika förlossningskliniker. På en del håll görs den så kallade avnavlingen direkt efter födseln, på andra håll väntar barnmorskorna några minuter med ingreppet.

Forskarna har i en klinisk studie undersökt 400 barn som avnavlats vid olika tidpunkter. Barn som avnavlades efter tre minuter löpte mindre risk att drabbas av blodbrist som nyfödda, och hade förre fall av järnbrist vid fyra månaders ålder än barn som avnavlats direkt.

 


Kommentarer
Postat av: morsan

Ta upp det med barnmorskan på nästa besök. Framför det även direkt när du kommer in till förlossningen. För när lillen väl är ute har du inte tid å ork för sådant,å då kanske du inte hinner med ditt önslemål.

2012-05-07 @ 06:10:47
Postat av: ELiN

Åh! Jag hade BF 15 juni men vår Lillnorpan väntade till den 17.e :) Skriv ett förlossningsbrev eller säg till din bm att skriva in det i din journal. Här visade det sig att de alltid hade sen avnavnling, om de såklart inte måste springa iväg med barnet.



Jag har aldrig sålt tidigare, men skulle jag kanske kunna göra :) Måste fundera på pris bara ;)

2012-05-07 @ 17:02:00
URL: http://elins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0