Fylla frysen!

Nu har jag börjat fylla frysen inför kommande bebislycka!

När vi sen får besök, kan det vara skönt att vi har fikabröd i frysen att plocka fram.

Idag blev det snoddaskaka!




Snoddaskaka


Hämtat ur boken Sju Sorters Kakor.

Ugnen ska vara på 175 grader.

150 gram smör
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vanillinsocker
1 msk siktad kakao
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ dl mjölk

Glasyr;

75 gram margarin
1-2 msk kallt kaffe
1 msk siktad kakao
3 ½ dl florsocker

Smält matfettet och låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de
torra ingredienserna omväxlande med
mjölken och matfettet. Häll smeten i
en smord och bröad långpanna.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen
i ca 15 minuter.

Smält under tiden matfettet till glasyren.
Tillsätt de övriga ingredienserna under
omrörning.

Bred glasyren på kakan och strö på
med kokos, pärlsocker, strössel eller
annad önskad garnering. Skär upp kakan
och servera!



Kommentarer
Postat av: ELiN

Snoddaskaka! Hihi, det namnet har jag nog inte hört förut på den tror jag. Där jag kommer ifrån säger vi Kärleksmums eller "mösatöva" haha :)

Hoppas det slutat snöa hos er nu, här njuter vi av vår! Ang. hästen vet jag inte, det är inte min, gick bara förbi och knäppte några bilder - men fin är den :)

2012-05-13 @ 17:32:43
URL: http://elins.blogg.se/
Postat av: felicia - fotokobran

helgen är snart slut.. vad är din helgsresumé ? :)

kram!

2012-05-13 @ 22:23:20
URL: http://fotokobran.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0